Co to vlastně efektivní učení je?
Efektivní učení je v podstatě poměr mezi výsledky učení a časem, který jsme vynaložili. Spousta lidí si myslí, že učení závisí pouze na inteligenci a paměti, což je do jisté míry určitě pravda. Zásadní vliv má ale také způsob, jakým se učíme. Jsou například velmi inteligentní jedinci, kteří základní školou procházeli bez jediného problému, nenaučili se však správně učit a během následujícího studia mohou mít problém, protože vlastně nevědí, jak na to.
Učí se každý člověk stejně?
Rozhodně ne. Existují různé učební styly a každému jedinci vyhovuje při učení úplně něco jiného (někdo je spíše auditivní typ, který potřebuje vše slyšet, aby si zapamatoval, jiný má fotografickou paměť a další si potřebuje informace barevně zvýrazňovat). Má smysl zapřemýšlet o tom, jak se nejlépe učíme my sami, jak získáváme informace dále s nimi efektivně pracujeme. Můžeme zkoušet různé techniky a styly učení a najít si přesně ten styl, který nám bude nejvíce vyhovovat. To samé bychom měli vyzkoušet se svými dětmi a pomoci jim najít způsob, který pro ně bude ten nejvhodnější.
Co ovlivňuje naši efektivitu učení?
Efektivitu učení ovlivňuje především to, jakým způsobem se dokážeme soustředit. To ovlivňuje mimo jiné způsob učení i vnější prostředí. K učení bychom si měli najít místo, kde budeme mít klid a nic nás zbytečně nebude rozptylovat – ať už se jedná o ostatní lidi tak například televize nebo telefon.
Jaké jsou efektivní principy učení?
Nejhorší způsob, jak se něco naučit, je mechanické "biflování". Tak to bohužel spousta studentů dělá a většinou vše co se naučili, brzy také zapomenou.
Látku musíme dostatečně pochopit, zapojit do kontextu, využít třeba v praxi a vyzkoušet se, zda jí opravdu rozumíme.
Pokud nemáme vhodné místo na učení, měli bychom si upravit vnější podmínky tak, aby nám vyhovovaly. Další principy si povíme přímo na webináři.
Může se i dospělý člověk naučit se učit?
Určitě, to se můžeme naučit v jakémkoli věku. Způsoby, jakými se věci učíte mají zásadnější vliv než takový faktor, jako je například věk.