Co je to vlastně čtenářská gramotnost?
Čtenářská gramotnost představuje komplex provázaných složek - má obdobnou povahu jako kompetence. Vyžaduje porozumění poznatkům o čtení a čtenářství a jejich aplikaci. Nelze ji rozvíjet bez vnitřní motivace žáka a pozitivních postojů, a nelze ji uplatnit bez zvládnutí specifických čtenářských dovedností i obecných sociálních a poznávacích dovedností. K tomu přistupuje vlastní obsah čtení a čtenářství, který díky své rozmanitosti vytváří nároky na různé způsoby čtení zvlášť v kombinaci s účelem konkrétního čtení.
Čtenářská gramotnost je vybavenost člověka vědomostmi, schopnostmi a dovednostmi, které se celoživotně rozvíjí a pomáhá k užívání všech druhů textů v různých individuálních i sociálních kontextech.
Kdy ji můžeme začít rozvíjet?
Čtenářskou gramotnost můžeme rozvíjet již od časného věku dítěte (četbou pohádek, poslechem, vytvářením kladného přístupu k četbě...). Velmi důležité je období docházky do MŠ a prvního ročníku ZŠ. Čtenářská gramotnost se rozvíjí celou dobu vzdělávacího procesu, a i v dospělosti.
Co pomáhá dítěti k rozvoji čtenářské gramotnosti?
Podstatnou roli v rozvíjení vztahu dítěte k četbě (a bohužel často při řešení této problematiky opomíjenou) hraje připravenost dítěte do školy. Na tuto okolnost pak navazuje konkrétní školní vzdělávací program s preferovaným způsobem výuky čtení a psaní, pojetí výuky ze strany učitele (více tradiční nebo tendence k inovativnímu způsobu výuky, alternativy apod.), osobnost učitele a zejména jeho iniciativa a citlivost k individuálním potřebám dítěte. Vhodná propagace četby, projekty podporující čtenářskou gramotnost, vhodně zvolené metody v MŠ, ZŠ, webové portály, audioknihy, knižní veletrhy, vztah rodičů k četbě, postoj pedagogů k rozvoji čtenářské gramotnost, volba vhodných motivačních metod, média, čtení pohádek, příběhů, projektová vyučování, propojování nových informací s již nabytými dovednostmi
Jaké aktivity děti nejvíc baví?
To je individuální, každé dítě baví jiná aktivita. Obecně mají rády pohádky, myšlenkové mapy, skládání rozstříhaných textů, pětilístky, metodu INSERT, audiokniky, návštěvy v knihovnách.
Jak mohu jako rodič pomoci rozvíjet čtenářskou gramotnost svých dětí?
Rodinné prostředí lze vzhledem k jeho charakteru považovat za nejdůležitější faktor v rozvíjení čtenářství a čtenářské gramotnosti.
- jako rodič projevuji zájem o to, co dítě čte;
- předčítání dítěti, vyprávění;
- vyprávění si o přečteném;
- společné čtení;
- podpora čtení – návštěvy knihoven, koupě knížek;
- pomoc při přípravě do školy včetně čtení.
Na úrovni raného věku je nutné ještě zdůrazňovat takové aktivity jako:
- říkadla, písničky, pohádky;
- poskytnutí prostoru dítěti pro manipulaci s knihou, výběr vhodných knížek (leporel) od nejútlejšího věku;
- návštěva dětských divadelních představení;
- minimalizace trávení času u televizních programů; - volba vhodných didaktických her rozvíjejících slovní tvořivost;
- volba vhodných „didaktických her“ působících jako prevence rizikových faktorů v etapě prvopočátečního čtení a psaní;
- podpora čtení mezi sourozenci;
- vymýšlení příběhů, domýšlení příběhů.
Důležitým faktorem je rovněž míra spolupráce rodičů se školou a ochota obou subjektů k této spolupráci.