Vážená paní Binterová,
děkuji Vám za dotaz. Předpokládám z Vaše dotazu, že Váš syn je diagnostikován, takže máte natavená nějaká podpůrná opatření. Pokud máte doporučení ŠPZ, mělo by v něm být uvedeno, jak s Vaším synem ve škole pracovat. Obecně však platí několik zásad, které by Vám mohli pomoc. Velmi důležité je stanovení pravidel, které pro dítě jasně a jednoznačně vymezíme, jaké chování je přípustné a jaké již ne. Dítěti také jasně sdělíme, jaké důsledky bude pro něj mít dodržení, resp. nedodržení stanovených pravidel. Raději volíme přidělování, resp. odnímání pochval, odměn či výhod než tresty. Tresty volíme jen výjimečně, v případech fyzické agrese, případně též když bylo výrazně nežádoucí chování jednoznačně záměrné. Zcela nevhodné je vyčítání či mentorování, které nemají žádný pozitivní efekt. Měli bychom usilovat o to, aby dítě přijalo pravidla za své. Stanovená pravidla bychom měli dětem s ADHD také pravidelně připomínat. Dětem s ADHD také pomáhá vytvoření pravidelného denního režimu, který přispívá k jejich pocitu bezpečí a dává jim potřebnou oporu.
Co se týče metod na zklidnění, je nutné zapojovat do denního režimu i pohybové aktivity dítěte (mezi vyučováním ho nechat proběhnout, protáhnout), zapojení relaxace, pravidelnost spánku, správné dýchání. V poslední době se mluví na zklidnění dětská jóga, která propojuje vše výše zmíněné.
PhDr. Martin Staněk
admin vlavici
admin@vlavici.cz