Seminář je zaměřený na problematiku školní zralosti a všechny její oblasti:
ü 1. oblast – řeč – bez vady výslovnosti, případně bez poruchy plynulosti mluvy
ü 2. oblast – motorické schopnosti – hrubá a jemná motorika, motorika mluvidel, dýchání, sebeobsluha při hygieně, jídle, oblékání, správný úchop tužky
ü 3. oblast – orientační vyšetření sluchu – sluch jako nejdůležitější smysl pro vytváření a rozvoj řeči
ü 4. oblast – sluchová paměť – krátkodobá, dlouhodobá
ü 5. oblast – zrakové vnímání (rozlišování) – jeho význam pro psaní a čtení
ü 6. oblast – zraková paměť – její funkce při využití informací předkládaných zrakovou cestou
ü 7. oblast – rozumové schopnosti – barvy, geometrické tvary, číselná řada, porovnávání počtu, části lidského těla, prostorové vztahy, zvířata a jejich mláďata, znalost vlastního jména, příjmení, adresy, rodiny, částí dne a roku
ü 8. oblast – slovní zásoba – aktivní, pasivní
ü 9. oblast – porozumění řeči
ü 10. oblast – sluchové vnímání a fonematický sluch – jako základní předpoklad správného řečového vývoje
ü 11. oblast – rytmické cítění – pomoc při slabikování, při rozkladu slov, při čtení
ü 12. oblast – analýza slov – na slabiky a hlásky, pomáhá při slabikování, při rozkladu slov, při čtení řečových dovedností v praxi, gramatická rovina (správné používání principů gramatiky)
ü 13. oblast – gramatická rovina jazyka – 4 roviny komunikačních schopností – zvuková stránka řeči, slovní zásoba, uplatnění osvojených řečových dovedností v praxi, gramatická rovina (správné používání principů gramatiky)
ü 14. oblast – jazykový cit – předpoklad pro rozvoj gramaticky správné řeči
ü 15. oblast – souvislé vyjadřování – popis obrázku, příběhu, vypravování pohádky
ü 16. oblast – vlastní projev – znalost jména, příjmení, adresy, členů rodiny, přednes básně, zpěv písně, vypravování vlastního zážitku, upevněné zdvořilostní návyky
Cílem vzdělávacího programu je seznámit zájemce s problematikou školní zralosti a všech oblastí, které musí dítě před nástupem k povinné školní docházce zvládnout. V rámci semináře se účastníci naučí akceptovat přirozená vývojová specifika dětí předškolního věku a důsledně je promítat do obsahu forem a metod jejich vzdělávání, umožňovat rozvoj a vzdělávání každého jednotlivého dítěte v rozsahu jeho individuálních možností a potřeb, zaměřit se na vytváření základních klíčových kompetencí dosažitelných v etapě předškolního vzdělávání. V rámci semináři si účastníci vyzkouší i praktické příklady.
Místo: OPAVA