Jak si poradit s dysmuzií a dyspraxií?

Mgr. Sylva Vojtíšková

28. února 2020

 

Někdy vám přijde, že má vaše dítě obě ruce levé? Přestože se moc snaží, tak mu nic nejde. Trápí vás to a rádi byste mu pomohli? Nebo váš žák nebo potomek má "hudební hluch" a vy nevíte, co s tím?

 

Takové dítě může být dyspraktikem nebo mít dysmuzii a v našem webináři Dysmuzie, dyspraxie - práce s žákem na základní škole se speciální pedagožkou Mgr. Katarínou Tomanovou se můžete dozvědět, jaké jsou příčiny vzniku této poruchy, jak pracovat s takovými dětmi doma i ve škole. Lektorka s vámi bude sdílet své zkušenosti z praxe a ráda vám zodpoví vaše dotazy.

Jaký je rozdíl mezi dysmuzií a dyspraxií? 

Dysmuzie znamená porucha hudebního vnímání, rytmu a tónů. Dyspraxie je motorická funkce, která postihuje jemnou motoriku, hrubou motoriku, grafomotoriku, artikulační orgány, prostorové a časové vnímání.

Jak poznám, že moje dítě tuto poruchu má?

U dyspraxie je snazší si toho všimnout, už vlastně od začátku, kdy se dítě začne samo pohybovat. Jeho pohyby jsou neobratné a nemotorné, nezvládá stolování a sebeobslužné činnosti (například zapínání knoflíků, oblékání, používání příborů), poté jízdu na kole, koloběžce a chůzi. Tyto jevy si bere s sebou do školy a jeho písmo je neúhledné a neobratné, to souvisí s posazením (hrubá motorika) a úchopem psacího náčiní (jemná motorika).

U dysmúzie je to obtížné, může se jednat o nerozvinutí hudebního vnímání a vnímání rytmu anebo dítě není prostě hudebně nadané. Tuto poruchu spíše odhalí odborník (učitel hudební výchovy, speciální pedagog).

Jaký počet žáků s těmito specifickými poruchami učení se v populaci vyskytuje?

To se nedá přesně říci, tyto poruchy většinou bývají součástí poruch učení, kterým se věnuje větší míra pozornosti (jako je dyslexie, dysgrafie či dysortografie). Konkrétně u dyspraxie se jedná často o záměnu, co se týče dysmuzie, tam se často řeší spíše to, že dítě není hudebně nadané. Já osobně jsem se setkala pouze s jedním dyspraktikem a jedním dysmuzikem a tito neměli tyto poruchy diagnostikované.

Jak můžeme vzdělávání žáku s těmito problémy usnadnit?

Pozorováním a včasnou diagnostikou, kdy poté nastoupí okamžitá reedukace a kompenzace. Důležitá je motivace, trénování pomocí her a zajímavých aktivit, a hlavně žáka do ničeho nenutit. Například u dysmuzie - rozpoznávání hlasů spolužáků, rozdíl mezi mužským a ženským hlasem, poslech hlasitých a tichých pasáží,…u dyspraxie například- jemná motorika (vytrhávání papíru, navlékání korálků), hrubá motorika (uvolňovací cviky), pravolevá a prostorová orientace (přesouvání nábytku, ukazování na obrázku), dělit úkoly na jednodušší podúkoly, apod.

Co mohou udělat rodiče?

Věnovat se svým dětem a snažit se rozvíjet hudební a pohybovou stránku. Netlačit do ničeho, ale vyvinout snahu. To, že dítě bude sedět doma a koukat do mobilu ničemu nepomůže. Zpívat si, vytleskávat, hrát pohybové hry, skákat panáka. Cokoliv, co známe.

Komentáře

Petra

Tak to uz je opravdu na paluci, ze kdyz nekdo nema hudebni sluch, tak ma poruchu uceni. Je videt, ze si někteří musi zajistovat praci... Různé radoby psycholozky naprosto neschopné. Zdravi matka hudebně extrémně nadaneho decka s absolutnim sluchem, sama velmi hudebně nadana.

Petra

Tak to uz je opravdu na paluci, ze kdyz nekdo nema hudebni sluch, tak ma poruchu uceni. Je videt, ze si někteří musi zajistovat praci... Různé radoby psycholozky naprosto neschopné. Zdravi matka hudebně extrémně nadaneho decka s absolutnim sluchem, sama velmi hudebně nadana.

Milina

A co když zjistím dyspraxii u dospělého?

Vložit komentář