1) Jaká je definice lehkého mentálního postižení?
Mentální postižení je trvalé snížení rozumových schopností, které vzniklo v důsledku organického poškození mozku, postihuje jedince ve všech složkách jeho osobnosti – duševní, tělesné i sociální, projevuje se především snížením poznávacích, řečových, pohybových a sociálních schopností které oslabují adaptační schopnosti jedince.
Mentální postižení dělíme na lehké MP, středně těžké MR, těžké MR a hluboké MR.
2) Mohou být tyto děti vzdělávány v běžné základní škole a jak se musí upravit obsah vzdělávání?
Děti s lehkým mentálním postižením jsou vzdělávány v běžné základní škole na základě vyhlášky č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Vzdělávání probíhá v rámci podpůrných opatření - výstupy jsou sníženy na minimální výstupy, mají vypracovaný IVP (individuální vzdělávací plán) a personální podporu - asistent pedagoga, případně speciální pedagog či druhý vyučující.
3) Kdo mi jako učiteli ve škole může pomoci?
Ve škole poradenskou či konzultační pomoc vyučujícím dává pracovník Školního poradenského pracoviště - výchovný poradce, preventista, popřípadě speciální pedagog (pokud škola má), pokud pomoc je nedostačující obrací se pedagog na pracovníka Školského poradenského zařízení - Pedag. psychol. poradna, Spec. pedagogické centrum.
4) Co může třídnímu kolektivu dát integrace takového žáka?
Třídní kolektiv se seznámí s problematikou mentálního postižení, může být nápomocen při vzdělávání žáka s LMP.
Během webináře se budeme věnovat těmto tématům:
· Mentální postižení – charakteristika, stupně a doba vzniku
· Mentální postižení a další přidružené vady, autismus
· Organizace výuky – průběh, podmínky pro vzdělávání žáka s mentálním postižením v běžné základní škole a úprava prostředí
· Didaktické metody a zásady a formy práce
· Úprava obsahu vzdělávání – tvorba IVP, minimální výstupy
· Personální podpora
· Pomůcky pro žáky s mentálním postižením