Mezi klasifikaci MKN 10 (Mezinárodní klasifikace nemocí) se specifické poruchy učení a chování dělí následovně:
F80 – F89 Poruchy psychického vývoje
F81 specifické vývojové poruchy školních dovedností
F81.0 specifické poruchy čtení
F81.1 specifické poruchy psaní
F81.2 specifické poruchy počítání
F81.3 smíšená porucha školních dovedností
F81.8 jiné vývojové poruchy školních dovedností
F81.9 vývojové poruchy školních dovedností nespecifikované
Diagnostiku provádějí odborníci z pedagogicko-psychologické poradny a odborníci ve zdravotnictví (psychologové, neurologové, psychiatři, speciální pedagogové aj.) Lékaři vycházejí z klasifikace MKN 10.
Nejčastěji se vyskytující specifická porucha učení je dyslexie. Jedná se o poruchu schopnosti naučit se číst běžnými metodami a porozumět čtenému textu, přestože inteligence takového dítěte není snížená. Děti (a také dospělí) nejsou schopni číst dlouhé texty a pochopit jejich smysl, ačkoliv znají písmena. Tyto děti mají potom problémy i např. při přijímacích testech na střední školy, kde se vyžaduje práce s textem. Při dřívějších výzkumech (např. Hinshelwood, 1917) se předpokládalo, že obtíže při učení čtení u dyslektických dětí jsou způsobovány poruchami vidění nebo nedostatečně vyvinutým zrakem. Obtíže se zvládnutím čtení má v začátcích školní docházky poměrně velká skupina dětí, ne ve všech případech se zde ale jedná o specifickou poruchu učení.
Mezi další nejběžnější specifické poruchy učení patří
· DYSORTOGRAFIE – jedná se o poruchu snížené schopnosti ovládat pravopis.
· DYSGRAFIE – porucha písemného projevu jedince, jedinec píše velmi neobratně a těžce, přetrvává problém se zapamatování si tvarů písma a jeho písemný projev je špatně čitelný.
· DYSKALKULIE – je to specifická porucha matematických dovedností, problémy s počítáním, matematickými symboly.
· DYSMÚZIE – specifická porucha, která souvisí s hudební schopností.
· DYSPINXIE – specifická porucha výtvarného projevu.
· DYSPRAXIE – specifická porucha obratnosti.
Výskyt SPU v České republice:
Dyslexie - 11,7%, Dysortografie - 2%, Dysgrafie - 3,5%, Dyskalkulie - 1 - 2%.